måndag 12 januari 2009

Hmhm...En bok är en bok...

Kommer hem från att ha varit i skolan och hämtat mitt opponeringsexemplar och går in på Aftonbladets sida där det är en stor rubrik "Ledsen om jag lurat folk". Det är Liza Marklunds svar på den långa debatten kring hennes bok Gömda. Hon säger bland annat: - På ”Gömdas” omslag står det dock att boken är ”en sann historia”. Mer korrekt hade varit att skriva ”bygger på en sann historia”.

Min personliga åsikt är att det är lite luddigt med uttrycket "en sann historia" och att man får ta en skönlitterär bok för vad den är. Gömda och Asyl råkar vara jättebra böcker som belyser ämnet kvinnomisshandel. Om den nu inte är helt sann så gör inte det något för mig. Jag läste Gömde och grät för att den berörde mig så mycket. Är det inte det som är det viktiga? Det finns nog väldigt få böcker som är helt sanna som har den etiketten på sig.

Kanske hade det blivit lite lugnare om det stått "bygger på en sann historia" på omslaget. Men för mig är det en lika bra bok ändå. Och jag har inte blivit mer rasistisk av den....

Mer blogginlägg senare idag, med det jag hade tänkt skriva om egentligen :P.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar